Søk i denne bloggen

onsdag 22. september 2010

Første skoledag Bahcesehir

 

Ok da er dagen kommet da gutta skal på skole. Noah har hatt ett par dager før og Eskil starter mandag morgen. De har fått uniformer, den stolte mor har tatt bilder. Far er på sjøen men har snakka i telefonen med dem og de er positive. Litt bad timing med skolestart da de har besøk fra Norge denne uken men det går nok helt fint.

 

Begge

torsdag 9. september 2010

Dag 7. Istanbul – Alanya

 

Km Stand 163 123

Starter ca klokken 9 og tuller masse før vi er ute av byen. Det er delvis vår venn GPS sin feil og delvis min egen. Istanbul er stor by å kjøre i så…

Klokken 11 ca er vi ute av byen og setter kursen for Alanya. Dvs. Først Antalya. Det går unna på 7,5 timer. Gode veier og veldig lite problem. Tyrkia er forresten det eneste landet hittil der det ikke fungerte å betale diesel med VISA.

CIMG0751

 

CIMG0747

Bosporus broen.

Ankomst Alanya i varmen igjen. Land Roveren har virkelig fått kjørt seg.

Km Stand Ankomst Alanya 164 001. 158 967 avgang sunnmøre det blir 5034. Google maps sa 4500 så med litt feilkjøring her og der…

Dag 6. Sofia – Istanbul

 

Km stand 162 529

Ja Bulgaria kan være en prøvelse å kjøre i. Plutselig hest og kjerre på veien. Kjører skilt mot Svilengrad som ligger på grensen til Tyrkia. Plutselig er det ikke mer vei. Nei her setter vi opp skilt først, og deretter starter byggiung av vei. The Bulgarian way, Masse feilkjøring. Massevis. Kaos og rot langs veien. Lettelsen var stor da den Tyrkiske grensen nærmet seg. Men kjente panikken bre seg. Vi hadde ikke kjøpt bacon ennå. Det fikk jeg imidlertid i Svilengrad. Ser ikke ut som bacon men..

Motorvei Bulgaria.

CIMG0717 

 

CIMG0718

Grensen til Tyrkia. Dette gikk overaskende bra. I kjent stil skal en vise passet 5 – 6 ganger og stemple det så hardt som mulig. Måtte vise vognkort (på Norsk) akkurat som om de forstod det? Litt ball ble det, måtte tilbake for å få et ekstra stempel i passet pga bilen. Men deretter gikk det fint. Å kjøre inn i Tyrkia fra grensen var ganske flott. Trefelts splitter ny motorvei uten trafikk. Ganske stor forskjell fra Bulgaria. Det gikk temmelig fort til Istanbul og innlosjering på Pera Tulip nær Taksim i sekstiden. Ungene strålende fornøyde selv om vi ikke fikk bade i bassenget denne gangen.Tidlig kveld før den lange turen til Alanya siste dagen. Spennende å kjøre i Istanbul. Spesielt i Istiklai Cadessi. Omtrent som å kjøre gjennom ett syttendemaitog på Karl Johan. Satser på å kjøre kjempetidlig for å unngå den værste trafikken.

 CIMG0722

Pera Palace, Istanbul (Agatha Christie)

Dag 5. Beograd – Sofia

Km stand 162 022

Det ble en drøy tur i går og det gjør at i dag er vi innstilt på å ta det litt rolig. Hotellet i Beograd var litt underlig. Parkerte bilen i et parkeringshus som hotellet hadde tilgang til. Leverte nøklene til en merkelig serber som hadde liten kontroll på bilene. Var ned i bilen for å hente GPS’en for oppdatering og da fikk jeg nøklene til først en BMW og deretter en annen bil. Men det gikk bra likevel. Blide og glade på hotellet selv om piccoloen var den største piccoloen jeg har sett. Frukosten var grei nok og turen ut av Beograd var vanskelig. GPS’en lever sitt eget liv til tider slik at den var lite hjelp i der. Ellers ettern å ha funnet veien ut av byen gikk ferden strålende til grensen. Ankomst Bulgaria var også greit. Kjøp av vignette igjen og kursen settes mot Sofia. MacDonalds pitstop i Sofia. Ellers var det såpass trist i denne byen at vi kjørte videre. Et lite stykke på Autobahn sørøstover. Motell ved veien var veldig fint og veldig billig. Skilt er mangelvare og de få som finnes står på kråketegn eller er rett og slett feil. Hadde aldri funnet ut av Sofia uten GPS. Den fungerer fint i Sofia.

Dag 4. Praha - Beograd

 

OK Tjekkia –Slovakia – Ungarn - Serbia.

Lang kjøretur. I Slovakia og i Ungarn må man kjøpe vignette. (Samme som i Tjekkia.) I Serbia slipper man dette. Veiene er jamt over bra. Det går veldig fort på Autobahn. Tildels fortere enn i Tyskland. I Serbia går standarden på veiene litt ned. I Ungarn og Slovakia er det bra veier. Engelskkunnskapene er stort sett ikketilstedeværende. Over grensene går det smertefritt. Ved innkjøring til Serbia er det passkontroll.

CIMG0667

Passering Brno, litt sør for Praha. Fine veier.

CIMG0673

Passerer Bratislava, Slovakia.

CIMG0674

Tjekkisk og Slovensk Vignette.

CIMG0681

Grensa til Ungarn fra Slovakia

CIMG0682

Budapest

CIMG0686 

Opel Ascona

CIMG0687

Grensa Ungarn – Serbia.

Vi tok sikte på Beograd og det gikk helt fint. Det var en stilig by som jeg svært gjerne kunne tenke meg å besøke en annen gang. Nytt og gammelt, supermoderne og gammelt. Bodde på ett 80-talls hotell i sentrum i en suite som var grisebillig. Å kjøre i Beograd var ganske greit. Noenlunde skilter og greit nok å komme seg inn og ut.

CIMG0697

Fra taket på Hotel Slovja i Beograd.

Neste dag blir Bulgaria :(

onsdag 8. september 2010

Dag 3. Berlin – Praha

Km stand 160 665

Gutta fikk se restene av Berlinmuren pluss restene av der fuhrers bunker. Fernsehturm skulle vi besøke men for lang kø så vi gadd ikke. Kjøpte noen Berliner Weisse og Tysk superfrukost og i Bilen videre.

CIMG0647

 

Fra “Checkpoint Charlie” i Berlin

 CIMG0651

 

 

En liten rest av muren.

 

Så bar det videre til Praha og innlosjering der. Parkeringshus i nærheten av jordens indre midt i sentrum. Kjøpte Risotto i Praha og det var enormt godt. Kjøp av vignette etter kryssing av grensen til Tjekkia er viktig. Koster tilnærmet lik ingenting og man unngår stor bot i tilfelle kontroll. Klistermerke i frontruta. Vår venn GPS Garmin Nuvi 200 geleidet oss vekk fra Autobahn og inn på endel smale veier med fartsgrense ned til 20 km/t. Dette var før grensa til Tjekkia og kostet oss noen timer. Men fint landskap.

CIMG0659

Pitstop i Tyskland. Uhlenbuch? (Neues aus Uhlenbusch Youtube-link, Tysk BarneTv 80 – tallet)

Ligner veldig

Dag 2. Halden – Berlin

 

km stand 159719

Start kl 1300

Etter en stopp på Svinesund for innkjøp av godiser til resten av turen kjører vi sørover. Fine veier. Tar fergen fra Helsingborg til Helsingør. 20 min over. Deretter til Gedser for å ta ferge til Rostock. 1 t 45 m overfart. Fra Rostock kjørte vi til Berlin. GPSen geleidet oss til ett hotell i den tyske ødemarka. Sikkert fint der men å ankomme kl 0100 var visst svært uvanlig. Fin tur men sen ankomst Berlin. Vanskelig å få Hotellrom pga. Radiomesse i Berlin. Typisk bad luck.

Dag 1. Sunnmøre – Halden

Start sunnmøre. Km stand 158967

Dette er den verste etappen uten tvil. Elendige veier og lave fartsgrenser. Fotobokser overalt. Ikke så langt men veldig langt i tid. Om Åndalsnes og Gudbrandsdalen sørover. Som vanlig mye trafikk og lite effektiv kjøring. Mye veiarbeid sørover. Spesielt etter mjøsbroen. Ankomst Halden i ti – tida. Hadde ett par timers stopp i Oslo. Veien fra Oslo til Halden har blitt veldig bra. Ingen stopp fra Sulesund til Oslo, med unntak av ett kort stopp i Åndalsnes for Kaffekjøp.