Søk i denne bloggen

fredag 22. juni 2012

Alanya etter 2 År

Noe av det mest irriterende er vel å prøve å følge med på en blogg så mangler det oppdateringer. I mitt tilfelle på snart ett år.. Men da det ikke er så mange følgere er det mer som en slags dagbok og jeg syns det er morsomt å lese tilbake selv iallfall.
Utgangspunktet var ett år i Alanya,etter å ha etablert oss ganske bra i utkantnorge. Nå har det passert to år og 20 dager.. Kim Larsen har konsert den 26. i Alanya så det blir uansett 6 dager til. Barna har hatt to skoleår her nede som de uansett ikke vil glemme. Vår minste mann er 7 år i August, og skal da få sin første erfaring med Norsk skole. Han er en smule skeptisk. Jippii vi får Norsk mat på skolen!! -Nei, mat får du ikke på skolen i Norge. -Haha har de ingen kantine? -Nei du må ha med matpakke. -Ingen servering i det hele tatt? -Nei lille venn.
Litt komisk ja.
Skolen de går på serverer har kantine og serverer mat. De har pysjamasparty og elevoppvisninger. De har skoleuniform og de har disiplin. Ungene har hatt det bra på skolen. Min største skepsis med Tyrkia har vært nettopp det men vår erfaring er at ungene har hatt det bra her, og for vår eldste har han hatt det langt bedre enn i Norge. Det er ingen vits i å si hvis, men når det blir problemer på skolen, så blir det løst her. Barn som er umulige å ha på skolen blir utvist. I skolegården passer de på, og elevene respekterer lærerne. Det er veldig forskjellig fra hjemme. Likevel er jeg engstelig for at de kan mangle noe som de kunne ha lært fra skolen hjemme. Min kone har hele tiden fulgt opp global nettskole, og det har fungert fint. Det er ganske bra, men kan bli mye i tillegg til skolen her nede.
Planen videre er altså å returnere til gamlelandet. I min jobb er det slik at jeg jobber 4 uker og er fri 4 uker. det er også slik at hvor jeg jobber varierer. Derfor spiller det liten rolle hvor jeg bor. Derfor tviler jeg angående tilbakeflytting. Vi har ingen skattefordeler her. Vi lever godt på en inntekt. Det gjør vi ikke i Norge. Vi har fint vær. Det har vi ikke på sunnmøre. Vi er langt fra venner og slekt. Det er billig å fly i 2012. Mange ting å vurdere.
 Det som jeg liker minst her i Alanya er vinteren. Det kan være kaldt, og boligene er ikke isolert i den standard som hjemme. Da blir jeg sur og lei og savner Norge, snø, og slalomski istedet for regn, strømbrudd og kaldt innendørs.
Vanskelig å bestemme seg her.

1 kommentar:

  1. Ser dette er skrevet for 2 år siden, men kom over denne bloggen i går! Jeg sitter med samme drøm om å flytte til Alanya. Jeg er enslig, har ikke barn men har en hund jeg må ta med meg i såfall. Så det er ikke så mye som holder meg igjen. Lurte på om du kunne ta kontakt med meg og dele dine/deres erfaringer og hvordan dere gjorde dette mulig?

    Du når meg på
    E-post: linda.lovise@saltveit.no
    Facebook: Linda Lovise Saltveit
    Blogg: lindalovise91.blogg.no

    Håper på svar fra deg/dere!

    mvh Linda :)

    SvarSlett